Slik skaper du effektiv profilering med enkle og rimelige grep

Hvis du driver en liten eller mellomstor bedrift, har du ikke tilgang til verken uendelige markedsføringsbudsjetter eller en stor markedsavdeling med eksperter. Da er det desto viktigere å benytte seg av enkle og rimelige grep når man skal profilere og markedsføre virksomheten. Denne tilnærminger gjelder selvfølgelig også for frivillige organisasjoner, foreninger og tilsvarende.

Det enkle er ofte det beste

Profilering i et lokale kan gjøre vanskelig og komplisert, men det kan også gjøres svært enkelt. For en liten organisasjon vil det nesten alltid være bedre å velge plakatoppheng og andre analoge løsninger over dyre skjermer og systemer. Det betyr ikke at digitale løsninger er dårlige, men for en mindre virksomhet er det viktige å få på plass noe som er rimelig og enkelt å vedlikeholde.

I et butikklokale eller showroom kan plakatoppheng tilpasses til rommet, samtidig som det er svært enkelt å skifte ut kommunikasjon og budskap ved behov. Slike rimelige og enkle grep etterlater seg også et mye proffere inntrykk.

Enkel digital markedsføring for nybegynnere

Digital markedsføring kan være et smart valg også for mindre organisasjoner. Samtidig er det viktig å begrense seg både når det gjelder budskap og geografisk dekning. Hvis man sørger for å målrette markedsføringen mot et tilstrekkelig lite publikum, trenger markedsføring på nett ikke koste en formue. Det er selvfølgelig viktig å holde seg unna de aller mest populære søkeordene, som store bedrifter betaler mye penger for.

Det er også viktig å sette seg inn i hvilke digitale markedsføringskanaler som er «gratis». Å få høyest antall følgere på Facebook er ikke nødvendigvis et mål i seg selv, men det er viktig i hvert fall å være til stede i ulike medier der mulige kunder ser etter alternativer. Samtidig må du sørge for at du ikke bruker store summer på helt meningsløse katalogtjenester som markedsføres av telefonselgere – det er i de aller fleste tilfeller bortkastede penger.